Promotie Corinne van Velzen


Op  9 september 2013  promoveerde Corinne van Velzen bij de Vrije Universiteit op haar proefschrift getiteld: Guiding learning teaching. Towards a pedagogy of work-based teacher education.

Corinne ontwikkelde en onderzocht met haar onderzoek een begeleidingsaanpak waarmee ervaren leraren (mentoren) hun praktijkkennis kunnen delen met aankomende leraren. Mentoren en leraren in opleiding probeerden de aanpak uit, waarin lessen gezamenlijk werden voorbereid, nabesproken en uitgevoerd. In de aanpak laten mentoren ervaren leraarsgedrag zien in de les en bediscussiëren ze dat vervolgens met hun studenten. Op die manier geven ze inzicht in het waarom en waartoe van hun aanpakken in de klas.

KLIK HIER voor de Nederlandse samenvatting, of KIJK OP de website van de VU voor het hele proefschrift in pdf.

Vanaf het schooljaar 2014-2015 zal Corinne met een aantal leraren van de AONHW de begeleidingsaanpak verder ontwikkelen en gebruiken.



Aangesloten partners

Scholen
Instituten