Met een gezamenlijk Digizine, een online en klikbaar magazine, maken we (studenten)onderzoek bij de Academische Opleidingsscholen binnen het SONF-verband zichtbaar. Maar het is ook de plek om andere relevante kennis rondom opleiden in de school en onderzoek te delen. Zodat we elkaar inspireren en enthousiasmeren.
In dit nummer onder meer:
- Studenten Evelien Engele, Demy Olijhoek en Eelco Vijzelaar onderzochten, in aansluiting op eerder onderzoek bij het Montessori Lyceum Amsterdam (partner binnen de AcOA), het functioneren van de werktijd op school.
- Roeland van Marrewijk onderzocht op het Trinitas College (partner binnen de AONHW) of leerlingen beter leren wanneer ze de lesstof aan elkaar uitleggen met behulp van zelfgemaakte educatieve films.
- Het Werenfridus, een van de scholen binnen het samenwerkingsverband ROWF, haalde onlangs een toptalent binnen. Nota bene een oud leerling: docente Engels Jente Claessen. Jente won de Onderwijs Toptalentprijs en studeerde cum laude af aan de Universiteit van Amsterdam.
- Steeds meer scholen zien samenwerking van leraren als een belangrijke aanpak om professionele ontwikkeling te stimuleren. Via een pilot onderzoekt de Almeerse Scholen Groep (van de AcOA) de vraag hoe het leren van docenten in een ontwikkelteam geëxpliciteerd, gewaardeerd en geborgd kan worden.
- Een aantal AONHW-scholen organiseert bijeenkomsten om de resultaten van studentenonderzoek te delen. Ze doen dat op een manier die past bij de school en de eigen schoolcultuur. We hebben deze aanpakken geïnventariseerd op basis van vier vragen.
- Bij de AONHW is dit schooljaar op alle zes scholen van het samenwerkingsverband gestart met het traject Lesson Study. Op elke school ontwerpt een team samen lessen om deze in de klas uit te proberen, waarbij de teamleden elkaar observeren zodat zij later samen de les kunnen bijstellen.
LEES HET DIGIZINE DIRECT ONLINE